Världen som spelplan – gränsöverskridande i onlinespelskulturen

Medierådet ger ut en rapport om spel, finansierad av KK-siftelsen och Nordiska samarbetsnämnden för humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning, från produktiva Jonas Linderoth och Camilla Olsson vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet. Världen som spelplan – gränsöverskridande i onlinespelskulturen heter den och finns att ladda ner eller beställa som bok. Så här beskriver Medierådet skriften:

Världen som spelplan är en kvalitativ rapport om onlinespel som sociala mötesplatser där människor som kanske annars aldrig hade kommit i kontakt med varandra möts. Åldersskillnader, nationalitet och social klass blir inte lika centralt som det är på andra sociala arenor. I rapporten ger nio personer sin bild av vardagliga möten i spelvärlden.

Onlinespelen är en tydlig prestationskultur där man är välkommen om man är en skicklig spelare men denna prestationskultur åsidosätts dock av en sak: om spelaren är kvinna framträder sterotypa könsuppfattningar som gör att onlinespelandet får andra sociala regler.

Studien är genomförd av docent Jonas Linderoth och spelbibliotekarie/forskningsassistent Camilla Olsson på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s