Frågor och svar om tiggare

Detta inlägg uppdateras fortlöpande. Främst utifrån kommentarsfältet till Moralisk skyldighet att hjälpa tiggarna.

Vi i Sverige har ställts inför en helt ny situation de senaste åren. Fattiga människor har kommit till vårt land för att söka ett bättre liv. Några vill stanna här, skaffa sig jobb, låta sina barn växa upp här. Några vill återvända hem och bygga en bättre framtid med de pengar de fått ihop. Det är en fattigdom som alltid har funnits, den enda skillnaden är att nu kan vi se den; vi måste konfronteras med det obehagliga att inte alla har mat för dagen och tak över huvudet. Till detta ska läggas att de flesta av dessa nytillkomna är romer, en grupp som historiskt har hatats och smutskastats i alla länder, inte minst i Sverige. Det finns alltså två starka anledningar till att främlingsfientligheten* har blossat upp gentemot tiggarna. Den första är att vi känner obehag inför den nya situationen, att vi måste se att människor har det så här illa. Den andra är den mytbildning som redan omger romer, läs gärna etnologen Britt-Inger Lundqvist här och här. Läs t ex Hans Caldaras självbiografi I betraktarens ögon. Han är rom född och uppvuxen i Sverige och känner igen historierna som sprids idag. Exakt samma myter spreds när Caldaras var barn på 1950-talet, med bara vissa detaljer utbytta. Detta faktum är viktigt att ha med sig när tiggarnas situation diskuteras. För om samma påhittade historier går igen, är det rimligt att anta att de är just påhittade. Det är inget annat än moderna myter. Men några av de här sakerna har folk sett med egna ögon och då kan det väl inte vara lögn? Här nedan kommer svar på några av de frågor och påståenden jag har stött på.

Men först vill jag passa på att tacka alla underbara människor som ställer upp och hjälper tiggarna. Det skickas pengar, det samlas ihop kläder och sovsäckar, det handlas mat och blöjor, det organiseras medicinska team. Och alla gör det för att de vill hjälpa den som har det sämre. Jag skulle tro att vi som engagerar oss är fler än de som hatar, men hatarna dyker upp då och då och jag tror att det är bra att kämpa med upplysning av dessa samtidigt.

Q: Är det någon som öppnar sin dörr eller sin plånbok för A-lagarna på stan? Dom är ju också utanför samhället, men där valde man att stänga av värmen på vasaplan för att folk tyckte att det var jobbigt att dom satt i busskurerna när dom frös.

A: Det är fruktansvärt att någon ska behöva vara utanför samhället, oavsett nationalitet. Att stänga av värmen i busskurerna eller sätta upp hinder för att sova på parkbänkar är inget annat än barbari. Självklart ska vi hjälpa A-lagarna också! Se även nedanstående svar.

Q: Borde vi inte ta hand om våra egna först?

A: De som tigger på gatorna är våra egna. Antingen kan vi se dem som EU-medborgare och då har vi alla ett ansvar, eller så kan vi se dem som medmänniskor, oavsett nationalitet. Men det finns en skillnad. Den som har svenskt medborgarskap och som befinner sig i utsatthet, hemlöshet, tiggeri eller liknande har ett skydd i och med vårt sociala skyddsnät. Hen har tillgång till vård, utbildning, socialhjälp, osv. De som vi pratar om här har inte det. Det blir därför egentligen ingen konflikt mellan grupperna. Jag tror också att det är viktigt att vi inte ställer svaga grupper mot varandra. Visst kan grupper behöva ställas mot varann när pengarna inte räcker till allt, men varför ska två extremt utsatta grupper tävla om resurserna? Varför inte ställa svaga grupper mot starka? Varför måste högt betalda politiker och tjänstemän ha ny dator vart tredje år? Kan inte de pengarna gå till äldrevård eller barnomsorg? Varför måste det byggas nya fantastiska byggnader när det finns folk som sover på en parkbänk?

Q: Varför bor de här om det nu är så eländigt och de inte har tak över huvudet? De kan väl åka hem.

A: Själva frågan är egentligen ett svar på varför. Om någon väljer att stå ut med allt detta elände här i Sverige – hunger, kyla, sjukdomar, utsatthet, bespottning – hur eländigt är det då i det land de kom ifrån? Vi måste försöka sätta oss in i hur utsatta och marginaliserade de är i sina hemländer och på så sätt förstå varför de kommit hit. För att vi kan hjälpa till.

 

Q: Är det inte att göra dem en björntjänst, att hjälpa dem här? Då kanske de stannar här och blir permanent hemlösa.

A: Det går naturligtvis att resonera så, att tänka sig att hjälpen ska finnas på nationell nivå. Sverige kan försöka påverka t ex Rumänien så att romerna får det bättre där. Men det är ett långsiktigt och rätt tröstlöst arbete, som definitivt måste ske. Medan regeringarna och EU arbetar med frågan, dör folk på våra gator. Och vi har chansen att hjälpa dem. Att gå förbi en tiggare därför att man vill ha en strukturell lösning blir därför djupt cyniskt. När någon svälter på våra gator är det vår moraliska skyldighet att hjälpa till. Vi kan alltså lugnt hjälpa enskilda tiggare samtidigt som det sker ett politiskt och humanitärt arbete på andra nivåer också.

 

Q: De har ju mobiltelefoner. Då kan de väl inte vara särskilt fattiga.

A: Eftersom de är hemlösa är mobiltelefonen ännu viktigare än den är för oss som har ett hem (och väldigt många av oss har mobil). Telefonen är livlinan, deras enda sätt att nå familjen, här eller i hemlandet, och deras enda sätt att bli nådda. Det går inte att skicka brev till ett tiggarläger så telefonen är det enda sättet för familjen att få kontakt med den som rest hundratals mil för att få ihop pengar.

 

Q: Det finns historier om tiggare som står och räknar enorma sedelbuntar inne i en elektronikbutik.

A: De här historierna kan vara vandringsmyter. Fundera ett varv till innan du tror på dem. Men även om det skulle vara sant kan det finnas helt naturliga förklaringar. Det kan vara några som har tiggt ihop pengar under längre tid och ska skicka till sin familj. Det kan vara kriminella tiggare som räknar sitt byte. Lite mindre rimligt att kriminella skulle räkna pengarna så öppet, men självklart finns det kriminella även bland tiggarna. Det ska naturligtvis inte spilla över på icke-kriminella tiggare, lika lite som vi har fördomar mot alla danskar bara för att vi känner till en dansk som rånat en bank. När det gäller just elektronikbutiker har jag sett många tiggare som går in för att få lite värme och spela lite spel på någon demodator. Båda dessa saker unnar jag dem.

 

Q: Jag har sett tiggare sitta och äta ett skrovmål. Inte ens jag har råd att unna mig ett skrovmål.

A: Det kan finnas flera förklaringar. Det kan vara så att tiggaren har sparat och sparat för att få ihop till ett varmt mål mat. Det kan också vara så att någon har betalat för maten. Många gör nämligen så att de bjuder tiggare på mat utan att stanna själva, för att tiggaren ska få behålla sin integritet.

Men den här frågan föranleder också att vi tänker lite extra omkring offer. Hur ska man vara för att räknas som ett offer? Det finns ganska strikta gränser för den som gör anspråk på att vara offer. Gränser som inte finns för oss andra. Jag skulle aldrig drömma om att kommentera en kollegas val av lunchmat med att det var onödigt lyxigt, har hen inget viktigare att lägga pengarna på? Men just de tankarna tycks dyka upp så snart det handlar om fattiga eller på annat sätt utsatta personer. Vi tycker alltså om att moralisera kring deras situation. Och det har vi naturligtvis inte rätt att göra, lika lite som vi har rätt att kritisera den som har tak över huvudet för hur hen använder sin lön. Det kan vara svårt att avhålla sig från att moralisera men det går att träna upp det förhållningssättet.

 

Q: Kan vi svenskar bara ställa upp en husvagn på en parkering och bo där om vi vill?

A: Nej det kan vi inte och det vill inte heller de flesta av oss. Det finns hemlösa fattiga som vuxit upp i Sverige med all den trygghet som vi normalt har men de får inte heller ställa upp en husvagn eller ett tält var som helst och bara flytta in. Men nu pratar vi om skyddslösa människor som alltså inte omfattas av socialförsäkringssystemet. De kostar inte samhället en enda krona. Förutom akutsjukvård som vi självklart ger till alla, oavsett nationalitet, får de inget av samhället, läs mer här. Det lilla de får, får de från privatpersoner och ideella organisationer.

 

Q: De har ju bilar och husvagnar. Kan de inte sälja dem och leva på de pengarna ett tag?

A: Det skulle de säkert kunna göra men det är ju som att sälja vinterkläderna för att ta sig igenom sommaren – till slut blir det vinter igen och då blir det förmodligen ännu dyrare att skaffa nytt. Jag misstänker att de som verkligen äger någon form av bostad gärna vill behålla den. Dessutom är det inte så att alla verkligen äger sin bil, tält eller husvagn. Många hyr en plats i en bil eller ett tält, antingen av snälla människor som vill hjälpa till eller av ockrare som vill tjäna pengar på samhällets fattigaste.

 

Q: Jag har hört att det är dumt att ge pengar eftersom tiggeriet drivs av ligor som kasserar in pengarna.

A: Det finns kriminella som utnyttjar fattiga för att tjäna pengar, som det alltid har gjort. Folk som hyr ut platser där de kan sitta och tigga, folk som pressar tiggarna på pengar, folk som hyr ut undermåliga bostäder och folk som säljer dyra resor till Sverige med falska löften om enorma inkomster. Vi som vill hjälpa måste hitta sätt att nysta i detta och polisanmäla kriminella.

De flesta som jobbar med den här frågan gör dock bedömningen att de flesta tiggare är här på eget bevåg, läs mer här. De kan vara organiserade i den bemärkelsen att de rest tillsammans, att de bor tillsammans, osv. Men det handlar i de flesta fall inte om ligor eller maffia. Ett sätt att undvika att göda kriminell verksamhet är att bjuda på mat, fråga vad de helst vill ha, prata, lära känna, besöka lägren. Så den som oroar sig för detta får lägga ner lite mer jobb än att bara lägga pengar i en burk.

 

Q: Det finns en film som visar att tiggare fejkar funktionsnedsättning. Jag känner mig lurad.

A: Vi kan först slå fast att det bara är den som skänkt pengar till de tiggare som fejkar som kan känna sig lurad. Så om du inte faktiskt är lurad, kan du sluta läsa här. Och det enklaste är att sluta reta sig på att de fejkar. Strunta i tiggarna, ge dem inte pengar om du inte vill. Och läs gärna Sara Meidells vassa analys av hatet.

Men om du har skänkt pengar och känner sig lurad av att några tiggare överdriver eller helt och hållet ljuger om sin situation, måste vi resonera lite till. Om du själv befann dig i en desperat situation, där du eller din familj riskerar att svälta ihjäl, skulle du förmodligen också ta till alla metoder för att få in pengar. Du kanske t o m skulle fejka eller överdriva funktionsnedsättning. Hur vi framställer oss är inget objektivt, fast eller neutralt. Det finns inget som en äkta eller falsk människa. Vi kan och har rätt att definiera oss själva, utifrån önskemål, möjlighet och behov. Någon skulle kunna hävda att jag egentligen inte ser ut som jag gör när jag är på jobbet, eftersom jag har på mig rena snygga kläder och har sminkat mig och fixat håret. Det finns ingen väsentlig skillnad mellan detta fejkade utseende och en tiggares fejkade funktionsnedsättning för att göra oss mer givmilda.

Sen skulle jag vilja rikta mig till de som gjorde filmen. Det är verkligen dags att ni tänker igenom era prioriteringar. Ni har alltså ägnat en hel dag åt att filma två människor som inte har gjort er något ont. Det finns ingen anledning att hata den som bara råkar finnas i din närhet. Om ni har skänkt dem pengar och känner er lurade kan ni höra av er till mig så ska jag betala er de pengar ni förlorat. Men om ni aldrig har skänkt pengar tycker jag att ni ska fortsätta att inte ge men samtidigt också strunta i tiggarna. Låt dem bara vara. Lev era liv som ni vill men sparka inte på den som ligger.

 

Det var den sista frågan som jag har samlat på mig. Hör gärna av er om ni har fler så uppdaterar jag allt eftersom.

 

* Jag tänker mig att detta är främlingsfientlighet i ordets rätta bemärkelse. Idag används ordet som förskönande omskrivning för rasism, för att göra den rasistiska ideologin mer rumsren. Men hatet mot tiggare kan inte automatiskt sägas vara rasism. Snarare är det just xenofibi, alltså en orimlig rädsla för det främmande. Och det är ju hoppfullt, eftersom xenofobi har ett botemedel, nämligen kunskap och upplysning.

4 tankar på “Frågor och svar om tiggare

  1. Johannes Ek

    Jodå, det är skillnad på att sminka sig och att fejka ett funktionshinder i syfte att lura människor att ge pengar. Handlade det om t.ex. bidrags- eller assistansbedrägeri skulle du säkert hålla med om det.

    Jag förstår motivet och kan förstå att kan man tycka att bedrägeriet är berättigat, absolut. Nöden har ingen lag och är man fattig så är man. Men det är kriminellt beteende. Svaret på den klassiska frågan om det är ett brott att stjäla en limpa bröd för att mata sina hungriga barn är tyvärr ja. Deras nöd ger dem inte rätten att ta från någon annan det de inte vill ge, vare sig det sker med bedrägeri eller andra metoder. Vi har också sett hur polisen gripit tiggare som försökt tjäna sina pengar genom bedrägeri, och det önskar vi väl inte de tiggare vi har här i umeå?

    Jag känner också för tiggarna och jag har under sommaren och hösten gett fler hundralappar än jag egentligen har råd med till den tiggare som brukar sitta utanför vår butik. Jag känner mig inte det minsta lurad och hon har heller inte försökt lura mig utan sitter bara där med sin kopp, sin skylt och sitt ”hej hej!” och sitt ”tack!” är hon får något.

    Det är förfärligt att tänka sig människor som bor i tältläger en kväll som denna då temperaturen går ned på minusgrader. Jag tror inte heller att de till fullo förstår hur livsfarligt kallt det kommer att bli i vinter. Jag har försökt förklara för ”min” tiggare men hon förstår inget språk som jag talar.

    Trots detta vill jag inte att de tjänar pengar genom kriminalitet.

    Svara
  2. Christian

    Man bör väl ändå påpeka att det är en ganska bra affär för romerna att tigga i sverige. Medelinkomsten i Rumänien är ju €395 enligt wikipedia, dvs 3800SEK. Det innebär att en rumänsk tiggare behöver dra in 126:- om dagen för att komma upp i medelinkomst. Sveriges medelinkomst är €2786 eller 26.894SEK. Vi tjänar alltså c:a sju gånger mer i snitt än i Rumänerna.

    Vad tiggarna drar in på en dag är ju givetvis svårt att veta men den lägsta siffran jag hittat är 80 kr per dag. Detta blir ju 2400:- per månad vilket skulle motsvara 16.800:- per månad i Svenska pengar.

    Svara
  3. LB

    Skulle vilja få Din syn på några frågor efter att ha läst dina svar här på sidan:

    Som sagt, dom har ju bilar och husvagnar, och jag håller med om att det i många fall kan vara oekonomiskt att sälja dessa med tanke på att dom sannolikt måste köpa bilar/husvagnar igen.

    Men, det pratas ju ofta om att det förekommer fina och dyra bilar bland tiggarna. Hur ser du på den saken?
    Finns dessa bilar, eller är det bara myter? (nu talar vi endast om Umeå då det är svårt att ens diskutera eller ”bevisa” vad som finns eller inte finns på andra orter)

    Vad är i sådana fall en ”dyr” bil i dina ögon?
    (nu menar jag alltså dyra bilar för att vara utfattiga rumänska tiggare som varken har råd till mat eller bostad!)

    Eller om vi omformulerar frågan om det blir enklare: Vad är en ”acceptabel” prisnivå innan man börjar fundera på hur dom har råd med bilen egentligen. Typ upp till 5000? 10000?
    Skulle en bil/bilar för 100.000kr vara försvarbart att dom köper utan att någon borde reagera över hur dessa bilar finansierats och att dom samtidigt inte har mat för dagen?

    varför jag tar upp just denna diskussion om bilarna beror på att det har varit ett hett och omdiskuterat ämne, särskilt efter att Lennart Holmlund gick ut med den uppgiften. detta fick han, efter starka kritiska reaktioner ta tillbaka, trots att hans påstående faktiskt stämmer.
    bara för att ta något färskt exempel så köpte en Victor Caldarar från tiggarlägret på Carlslid under en period av tre veckor i september två riktigt fina bilar för en summa av 218.000kr (japp, närmare en kvarts miljon på 3 veckor!!!)
    Det handlar om en blå VW Multivan minibuss för 139.000kr samt en fullutrustad grafitgrå BMW Touring för 80.000kr.
    Jag menar nu inte att missunna någon att handla fina bilar, men mitt intresse väcks självklart då man samtidigt lever i ett skjul och tigger för att man inte har mat för dagen.
    Det rimmar illa, eller har du någon rimlig förklaring?

    Bara för att fortsätta ta Carlslid-lägret som exempel så har det förekommit andra förhållandevis dyra bilar där också som tex flera Audis från ungefär 40.000kr och uppåt, samt bla en svart lyx-BMW för ca 80.000-100.000kr)

    De tiggare som blev filmade med falska handikapp kommer även dom från Carlslidslägret (har själv träffat dem där flera gånger!) och jag lovar dig, så vidare ”desperata” är dom då inte! Dom skrattar, skojar och är ofta på Ica Maxi och handlar en hel del ”onödiga” saker, särskilt om man nu skulle snacka om att vara så desperat i sin fattigdom att man väljer att ljuga om handikapp.

    (om du inte tror på detta med dyra bilar så kan du höra av dig så ska du få RIKTIGA bevis för att detta stämmer)

    Stadsmissionen går ut med ”fakta om tiggarna” där dom påstår att tiggarna får ca 70kr/dag.
    Andra, tex Polisen, säger att tiggarna drar in i genomsnitt 800kr/dag.
    Vilket som stämmer låter vi vara osagt just nu, men å andra sidan är det värt att kommentera att i stort alla tiggarna röker något kopiöst, något vi alla vet inte är billigt.
    Frågan blir då, är det inte så att tiggeriet kan vara en väldigt lukrativ marknad trots allt?

    Svara
    1. admin Inläggets författare

      Jag tänker inte svara på de specifika frågorna om kostnad för bilar. Det har jag inget med att göra, och det har väl inte du heller? Läs gärna svaren på liknande frågor ovan. Där skriver jag bl a att den som stör sig på de som tigger kan avstå från att skänka pengar eller engagera sig i frågan. Vi som känner empati för människor i nöd gör vad vi kan för att hjälpa. Alla andra kan väl bara dra sig ur debatten. Jag förstår verkligen inte varför någon vill lägga tid på att ta reda på vad en enskild person har lagt ner på bilinköp. Eller varför någon lägger en hel dag på att smygfilma någon annan. Det verkar inte som vettig användning av tid. Så mitt tips är att du intresserar dig för något som ger dig och andra energi. Låt den som far illa eller den som försöker lura andra vara ifred.

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s